SOUP-a-go-go

vers, gezond, eerlijk en smaakvol

27-05-2014

Soup-a-go-go bestaat 1 jaar!


Tijd voor bezinning, terug en vooruit kijken, behaalde mijlpalen vastleggen en nieuwe doelen bepalen…??

Klinkt super professioneel, maar ben ik dat ook? Als eenmanszaak is het voor mij voor namelijk mezelf op de vingers kijken (tikken), mezelf oppeppen bij tegenvallers of lange adem-trajecten en voor mijn gevoel draait het allemaal om mij, mij , soep, mij, omzet, mij, smaak, mij en nog eens mij…… Eigenlijk heeft dat het mijn hele leven nog niet gedaan….kortom lastig!?

Of toch eigenlijk ook wel weer fijn, want wanneer het bij mijn werkgevers wel eens absoluut niet liep zoals ik wilde en dingen voor mij werden bepaald, had ik daar toch ook wel een uitgesproken mening over. Of deed ik gewoon mijn eigen ding op mijn manier; gewaardeerd of niet gewaardeerd…

Dus nu niet piepen! zeg ik tegen mezelf, maar waarderen wat je hebt (en daar mag ik best trots op zijn) en waarderen wat ik niet meer heb (en ook juist niet meer wilde!).

Want om even stil te staan bij de mijlpalen van dit eerste jaar, kan ik dat even wel weglaten en een hele lijst produceren! Ik zal er een paar aanhalen en delen in ingevoegde kolom, omdat die wellicht de essentie treffen van mijn boodschap en de toekomst!

Mijn soepen; het middel om de boodschap vorm te geven en te laten ervaren. Het blijkt mogelijk binnen een jaar meer dan 100 verschillende soorten soepen te maken, waarbij ook zeker grote variatie in ingrediënten gewaarborgd is.

Mijn website; blijkt na een jaar met wat aanvullingen en verfijningen nog steeds de juiste uitstraling te hebben en boodschap uit te dragen! Ook het zelf onderhouden elke dag/week en vernieuwen is heerlijk om te doen. Uiteraard nog vele ambities op dit vlak en die volgen zeker nog!

Mijn proeverijen; een enorm leerzame manier om mijn boodschap helder te krijgen en om te leren omgaan met het feit dat ieders smaak UNIEK is! Mooi promotie middel en wel afhankelijk van tijd, plaats, weer en bezoekers uiteraard! Dus mag ik komende tijd best kieskeurig in zijn/worden.


En nu dan weer de blik volledig gefocust op de toekomst.
Ik ben er namelijk nog steeds van overtuigd dat als men weer leert proeven en smaken van pure producten leert herkennen, mensen van zelf bewust kiezen voor eerlijke voedingsmiddelen. Die zijn namelijk veel smaakvoller en puur (lees:op een natuurlijke wijze boordevol vitaminen, mineralen, goede vetten, koolhydraten, eiwitten etc.) Door vervolgens pure smaken te combineren en hiermee te variëren is iedereen in staat voor zichzelf een bewustere keuze te maken voor zijn maaltijd. KIES BEWUST GEZOND!

Kortom een nieuw jaar met veel kansen en mooie uitdagingen!

13-01-2014

Even voorstellen! Aangenaam; ‘een wandelende smaakkennis database!’

 

Wellicht  ook beleefd om mezelf voor te stellen en aan te geven wat mijn persoonlijke drijfveren zijn, als je aan het bloggen gaat en hoopt op lezers!

Mijn naam is Manita, ik ben getrouwd (bijna 12,5 jaar) met Rody en we hebben samen 2 kinderen, Gijs (9) en Annalinde (7). Rody en ik hebben elkaar leren kennen op de Hoge Hotelschool Maastricht zo’n 24 jaar geleden! Na wat omzwervingen in Nederland wonen we nu dan in Zaltbommel, in het land van Maas en Waal, de Bommelerwaard!

Waar het allemaal mee begon. Toen de kinderen naar school gingen en thuis kwamen met : ‘Mam, we moeten gezond eten en gezond is een Liga en zeker ook wel twee of drie’, dacht ik dat is grappig….want geef als juf in groep 1 en 2 deze boodschap mee en het is een waarheid als een koe!? Want wat de juf zegt is natuurlijk heilig…..in de ogen van kinderen van 4, 5 en 6 jaar. (Later wordt dan anders…) Echter, toen ik daar een beetje op doorging, nadat dit de boodschap was van enkele weken, en vroeg wat is gezond eigenlijk en waarom is dat belangrijk? Was het antwoord dat ze dat niet wisten…logisch natuurlijk op die leeftijd. Ik heb ze vervolgens wel met die vraag naar de juf gestuurd, maar daar kwam ook niet meer terug dan dat het goed is voor je; gezond zijn!? En op, of 3 Liga’s ook gezond zijn, kwam het antwoord: ‘alles met mate…!’

Een verbazing en lichte irritatie was bij mij geboren. Ik vond dat ik daar iets mee moest, zeker als moeder. Wat is eigenlijk gezond en wat vind ik eigenlijk gezond? Hoe ga ik daar eigenlijk mee om als ‘echte snoeper, Bourgondiër en Hotello?’ Na de Hotelschool heb ik daar niets meer carrière technisch mee gedaan, anders dan lekker eten, drinken en genieten! Ik ben maar eens gestart met op te letten hoe ik eten klaar maak en kwam toen al gauw tot de conclusie dat ik mij volledig laat leiden door wat ik in huis heb. Niet zozeer (gelukkig) aan pakjes, zakken en potten, maar aan vlees en verse groente. Eenpansgerechten aangevuld met rijst, pasta of aardappels, stond dan ook met stip op nr. 1. Helemaal niet slecht, want ik bleek, na wat marktonderzoek bij andere moeders, me veel minder te laten leiden door bonusaanbiedingen of dagpakkers, maar meer naar mijn trek, smaak en zin van die dag. Pakjes, zakjes, potten, gevuld met dik-, smaak- en zoet/zoutmakers hadden mijn voorkeur al lang niet meer.  Ik bleek ook een aanleg te hebben om smaken, in mijn hoofd te combineren en zo te bepalen of ik daar zin in heb die dag! Ik heb altijd gedacht dat iedereen zich kon laten leiden door zijn ogen, neus en mond, als het gaat om lekker eten, maar dat is echt niet zo!

Toch nog even over de pakjes en zakjes! Heb je weleens gelezen wat daar allemaal in zit? Ik wel! Maar jij hoeft het niet, want ik verklap het je: veel te veel zout, vet en/of suiker, kunstmatige dikmakers en kleurstoffen (om je ogen te verleiden) en bovendien een uniforme (verslavende smaak) die in een laboratorium is verzonnen (om het product door zoveel mogelijk mensen opnieuw te laten kopen). Recent neurologisch onderzoek heeft aangetoond dat de combi van vet en suiker zeer verslavend is en mede daarom als grootste boosdoener genoemd wordt voor de westerse zwaarlijvigheid. Vanwege de reactie van deze combi in de hersenen zou deze combi meer verslavend endus gevaarlijker kunnen zijn dan cocaine!; aldus de onderzoekers.

Met deze wetenschap dat ik een eigen database aan smaakkennis in mijn hoofd heb, met dank aan mijn ouders, de hotelschool en mijn eigen nieuwsgierigheid (je moet toch alles een keer geprobeerd hebben ;-)), had ik een startpunt in handen. Mijn overtuiging begon te groeien, dat als iedereen net als ik een smaakkennis databasein z’n hoofd opbouwt, hij/zij van zelf leert combineren. Want een lekkere maaltijd is niets anders dan het combineren van smaken. En natuurlijk proef jij anders dan ik, daarom vind jij iets anders ook lekker en ik niet! En wat ik niet lekker vind zal ik niet snel gebruiken in mijn maaltijd.

Hoe kan ik dan bijdragen aan zo’n database in ieders hoofd, want ik heb inmiddels de overtuiging dat gezond eten begint bij het leren proeven en analyseren van pure smaken. Uiteraard weet iedereen dat verse groente zeer positief bijdraagt aan een goede gezondheid. Samen met variatie in je dagelijkse voeding legt dit de beste basis.

Met deze wetenschap, uitgangspunten en overtuigingen, was het idee van mijn bedrijf geboren. Zo’n kleine 3 jaar geleden heb ik dan ook de URL www.soup-a-go-go.nl vastgelegd. Uiteraard was er nog veel te bedenken en te doen. Maar daarover wellicht de volgende keer meer!

Laat gerust een reactie je reactie achter!

09-01-2014

2014 ; een nieuw jaar vol met gezonde voornemens!            

Dus ik start mijn eigen weblog. En waar moet die dan overgaan?
Nou gewoon, over eten! Iets wat moet en iedereen doet, een gezamenlijk iets…!

Tijdens ‘mijn zoektocht’ (een vast onderdeel in mijn nieuwsbrieven), die gestart is samen met het opstarten van mijn bedrijf in het voorjaar van 2013, ben ik inmiddels zoveel te weten gekomen over onze voeding, dat ik vind dat ik dat maar eens moet gaan delen. En vooral ook mijn verbazing, zowel in positieve als in negatieve zin, en mijn visie moet uitspreken.


In een zoektocht vind je, als het goed is, ook een hele hoop. Nou dat is ook zo, zowel letterlijk als figuurlijk! En dat wil ik graag delen met iedereen en met name diegenen die ook iets vinden over onze voeding en onze gezondheid. Vandaar ook de slogan: ‘Kies bewust gezond’. Ik vind hem mooi gevonden en leg hem graag als volgt uit:

 

Kies: laten we eens gaan kiezen wat we eten en het ons niet aan laten praten in al die mooie reclames overal. Want weet je dan eigenlijk waarvoor je kiest? En helemaal waarvoor je betaalt? Het product, of de gecreëerde sfeer, verpakking, naam/merk etc etc?

Bewust: ben bewust wat je eet. Wellicht ken je de uitspraak “je bent wat je eet!” Vraag jezelf daarom eens af of dat wat je in de mond stopt, je het nodig hebt, wat het voor je doet en zeker ook, is dit wat ik wil voor mezelf (of voor mijn kinderen)? Wat doet dit eten met me en hoe voel ik me?

Gezond: eten is verre uit de grootste invloedfactor op onze gezondheid. Bovendien kunnen wij zelf ons eten kiezen! Als je daar even over nadenkt en bij stil staat, betekent dat nog al wat….. kiezen we dan niet allemaal voor gezond? De hamvraag is alleen; Wat is gezond? Nou daar kunnen we nog heel veel bomen over opzetten! En o.a. dat, zal ik dan ook proberen aan te zwengelen in mijn blogs!

Dus ben je getriggerd door deze eerste blog volg mij dan regelmatig en doe mee.

Manita Rovers is eigenaar/soepmaker bij Soup-a-go-go, gestart op 1 mei 2013.
Soup-a-go-go heeft de visie om, het soepenbedrijf te zijn dat op een hedendaagse manier bewustwording creëert voor gezond, vers en gemakkelijk eten, vol van smaak.